سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به مردى که از او خواست تا پندش دهد فرمود : ] از آنان مباش که به آخرت امیدوار است بى آنکه کارى سازد ، و به آرزوى دراز توبه را واپس اندازد . در باره دنیا چون زاهدان سخن گوید ، و در کار دنیا راه جویندگان دنیا را پوید . اگر از دنیا بدو دهند سیر نشود ، و اگر از آن بازش دارند خرسند نگردد . در سپاس آنچه بدان داده‏اند ناتوان است ، و از آنچه مانده فزونى را خواهان . از کار بد باز مى‏دارد ، و خود باز نمى‏ایستد ، و بدانچه خود نمى‏کند فرمان مى‏دهد . نیکوان را دوست مى‏دارد ، و کار او کار آنان نیست و گناهکاران را دشمن مى‏دارد ، و خود از آنان یکى است . مرگ را خوش نمى‏دارد ، چون گناهانش بسیار است و بدانچه به خاطر آن از مردن مى‏ترسد در کارست . اگر بیمار شود پیوسته در پشیمانى است ، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى . چون عافیت یابد به خود بالان است ، و چون گرفتار بلا شود نومید و نالان . اگر بلایى بدو رسد ، به زارى خدا را خواند ، و اگر امیدى یابد مغرور روى برگرداند . در آنچه در باره آن به گمان است ، هواى نفس خویش را به فرمان است ، و در باره آنچه یقین دارد در چیرگى بر نفس ناتوان . از کمتر گناه خود بر دیگرى ترسان است ، و بیشتر از پاداش کرده او را براى خود بیوسان . اگر بى نیاز شود سرمست گردد و مغرور ، و اگر مستمند شود مأیوس و سست و رنجور ، چون کار کند در کار کوتاه است و چون بخواهد بسیار خواه است . چون شهوت بر او دست یابد گناه را مقدّم سازد ، و توبه را واپس اندازد و چون رنجى بدو رسد از راه شرع و ملّت برون تازد . آنچه را مایه عبرت است وصف کند و خود عبرت نگیرد ، و در اندرز دادن مبالغه کند و خود اندرز نپذیرد . در گفتن ، بسیار گفتار ، و در عمل اندک کردار در آنچه ناماندنى است خود را بر دیگرى پیش دارد ، و آنچه را ماندنى است آسان شمارد . غنیمت را غرامت پندارد و غرامت را غنیمت انگارد . از مرگ بیم دارد و فرصت را وامى‏گذارد . گناه جز خود را بزرگ مى‏انگارد و بیشتر از آن را که خود کرده ، خرد به حساب مى‏آرد ، و از طاعت خود آن را بسیار مى‏داند که مانندش را از جز خود ناچیز مى‏پندارد . پس او بر مردم طعنه زند و با خود کار به ریا و خیانت کند با توانگران به بازى نشستن را دوست‏تر دارد تا با مستمندان در یاد خدا پیوستن . به سود خود بر دیگرى حکم کند و براى دیگرى به زیان خود رأى ندهد ، و دیگران را راه نماید و خود را گمراه نماید . پس فرمان او را مى‏برند و او نافرمانى مى‏کند . و حق خود را به کمال مى‏ستاند و حق دیگرى را به کمال نمى‏دهد . از مردم مى‏ترسد ، نه در راه طاعت خدا و از خدا نمى‏ترسد در راه طاعت بنده‏ها . [ و اگر در این کتاب جز این گفتار نبود ، براى اندرز بجا و حکمت رسا ، و بینایى بیننده و پند دادن نگرنده اندیشنده بس مى‏نمود . ] [نهج البلاغه]
نذر
 

 
 
از: نوریه  ::  85/1/23 ::  7:10 عصر

 به نام خدا

بیست ویکمین نور

آیه 5 سوره مائده

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ (5)

در بررسی دقیق سوره زیبای مائده به این مهم می رسیم که بررسی برخی از آیات کلام روحانی خداوند بدون بررسی نظر فقهای دین _ تفسیر مفسران قرآن  _ وشان نزول وتاریخ نزول امکان پذیر نیست .

در آیه 5 سوره مبارکه مائده خداوند می فرمایند امروز  نکاح زنان اهل کتاب با مردان مسلمان حلال شد وبرخی از طعام آنان برای شما حلال گشت ...موضوعی که در بررسی این آیه ذهن هر فردی را مشغول می کند تطبیق مناسب شنیده ها با آیه مذکور است ، برخی از شنیده ها حاکی از این مطلب است که معاشرت با اهل کتاب مجاز نیست واین افراد از نظر شرع نجس هستند ولی ظاهر این آیه این قول را تائید نمی کند ولی همان طورکه بیان شد برای بررسی اصل وکن آیه نیازمند تحقیق وتفحص بیشتری هستیم به علاوه در این آیه نکاح زن اهل کتاب با مرد مسلمان بدون اشکال فرض شده اما با دو شرط بسیار مهم واساسی ، اول اینکه این زنان پاکدامن بوده وبه گناه ناشایست زنا  آلوده نشده باشند ودوم اینکه مهر آنان باید پرداخت شود ...اینکه خداوند شرط نکاح با این زنان را پاکدامنی آنان قرار داده نشان دهنده اصلیت پاکی برای یک زن است ، زنی که استواری خانه وتربیت فرزندان بر عهده اوست ، برای خداوند پاکدامنی یک زن شرط مهم واساسی تشکیل خانواده است ...

ونکته جالب اینکه خداوند در این آیه تنها به نکاح زنان اهل کتاب با مردان مسلمان اشاره داشته نه برعکس ...که این ازظرافت کلام خدا نشات می گیرد که زنان به دلیل روح پذیرنده ایی که دارند تحت تاثیر همسر خود حتما دین کامل اسلام را خواهند پذیرفت به شرط انکه مرد به دل مومن باشد وبتواند الگوی مناسب مرد مسلمان وپیرو پیامبر اکرم باشد ...

نکته مهم این آیه وسخن بسیار مهم خدا به ما انسانها این است که شرط قبولی اعمال انسانها ایمان است ، ایمان به پروردگاری که هست وبودنش مثل روشنترین روز بر همه هویدا است ، بی ایمان به پروردگار، وتسلیم شدن در برابر عظمت خدا هیچ عملی پذیرفته نیست ، تا ظرفی پاک نباشد خوردن از داخل ظرف هر چقدر شیرین باشد مناسب نیست ، تا درون انسان پاک به نور ایمان به پروردگار نباشد اعمال او که ظاهر قضیه است فایده ایی ندارد حتی اگر منتج به نتیجه خیر شود ، نیت در اعمال در دین اسلام وکتاب الهی بسیار مهم است ، پس از نیت ها شروع می کنیم ...از نو ...انشالله


  نظرات شما()


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه |شناسنامه|ایمیل
وبلاگ من
 
 
 
 
 
 
نذر
 
نذر
 
قرآن
 
یــــاهـو
 
آذر
دی
بهمن
اردیبهشت
خرداد